۱- نشان تجاری و نام تجاری برگزارکننده همراه با عنوان اتاق در این بخش نمایش داده می شود.
۲- مدت زمان شروع رویداد در این قسمت به شرکت کنندگان نمایش داده شده است.
۳- منوی برنامه که امکاناتی مانند اطلاعات کاربر، وضعیت اتصال، تنظیمات، چیدمان، خروج و بستن اتاق در اختیار شما قرار گرفته است.
۴- نوار ابزار که در آن ابزارهای ارتباطی در اختیار کاربران قرار گرفته است.
۵- در این قسمت تصویر وبکم کاربران و مدیای در حال پخش (صوتی یا تصویری) نمایش داده می شود.
۶- در پنجره کاربران، لیست کاربران حاضر در اتاق همراه با نقش آن ها نمایش داده شده است. علاوه بر این مدیریت کاربران توسط اپراتور نیز از همین پنجره صورت می گیرد.
۷- در پنجره گفتگو (چت)، پیام های ارسال شده توسط کاربران نمایش داده می شود.
۸- خروجی ابزارهای ارایه محتوا از قبیل نمایش اسلاید، اشتراک دسکتاپ و وایت برد در این بخش نمایش داده می شوند.
محیط برنامه
محیط برنامه از ابزارها و پنجره های مختلفی تشکیل شده است. شما متناسب با نوع دسترسی خود ممکن است به تمام یا برخی از این ابزارها دسترسی داشته باشید.
نقش های کاربران
پس از ورود به محیط برگزاری رویداد متناسب با نوع دسترسی که برگزار کننده برای شما تعیین نموده است، ابزارها و امکانات مختلفی در اختیار شما قرار می گیرد.
کاربر عادی
کاربران عادی به رنگ سفید در پنجره کاربران نمایش داده می شوند و تنها شنونده و بیننده بوده و صرفا می توانند از محتوای در حال ارایه در رویداد استفاده کنند. این محتوا می تواند شامل صدا، تصویر، کلیپ های صوتی و ویدیویی، اسلاید و… باشد. البته امکان استفاده از بخش گفتگو (چت) برای کاربران عادی فراهم شده و می توان از این طریق با سایر کاربران از جمله ارایه دهنده و اپراتور در ارتباط بود. در صورت نیاز اپراتور می تواند دسترسی کاربر عادی را به طور موقت به ارایه دهنده ارتقا دهد و یا مستقیما ابزارهای ارتباطی کاربران عادی را فعال نماید تا کاربران عادی نیز بتوانند از ابزارهای صوتی ، تصویری برای طرح سوالات و بیان نظرات خود استفاده کنند.
در نسخه جدید اسکای روم امکان “دست” برای کاربران عادی فراهم شده است و این بدین معنی است که هنگام برگزاری رویداد کاربران عادی با کلیک بر روی دگمه دست به ارایه دهنده و اپراتور اعلام می نمایند که قصد پرسیدن سوال و یا برقراری ارتباط را دارند که در لیست شرکت کنندگان علامت “دست” جلوی نام ایشان نمایش داده شده و به اول لیست بعد از اپراتور و ارایه دهنده منتقل می شوند.
ارایه دهنده
کاربرانی که نقش “ارایه دهنده” دارند با رنگ سبز در پنجره کاربران نمایش داده می شوند. این کاربران می توانند از ابزارهای پخش مدیا، نمایش اسلاید، ارتباط صوتی و تصویری، اشتراک دسکتاپ، وایت برد جهت برقراری ارتباط با سایر کاربران و ارایه محتوا استفاده نمایند.
اپراتور
کاربران دارای نقش اپراتور در پنجره کاربران به رنگ “آبی” نمایش داده می شوند. اپراتورها علاوه بر دسترسی کامل به ابزارهای ارتباطی برنامه، می توانند دسترسی های سایر کاربران را نیز مدیریت نمایند.اپراتور با دوبارکلیک بر روی اسم کاربران عادی و یا ارایه دهنده می تواند اطلاعات آن کاربر از جمله نسخه مرورگر و سیستم عامل آن شخص را مشاهده نماید.این امکان برای کاربران عادی فقط برای نام کاربری خودشان وجود دارد.
اختیارات اپراتور عبارت است از
- وضعیت اتصال کاربر
- تغییر نقش کاربر
- اخراج کاربر
- مسدود کردن کاربر
- تغییر چیدمان (فعال و یا غیرفعال کردن پنجره ها)
- مدیریت پنجره گفتگو (حذف پیام کاربر ، مسدود کردن پیام کاربر)
به منظور اعطای دسترسی برای استفاده از ابزارهای ارتباطی ( صوتی ، تصویری ، و اشتراک دسکتاپ ) به سایر کاربران می بایست با کلیک کردن برروی سه دگمه روبروی هر کاربر در پنجره کاربران ، این ابزارهارا به طور مستقیم برای کاربر فعال کرد.
وضعیت اتصال
اپراتور با استفاده از این گزینه میتواند وضعیت اتصال (کیفیت و پایداری اینترنت) کاربر را بررسی کند
تغییرنقش
اپراتور میتواند به منظور ارایه محتوای کامل و بدون نقص نقش سایر کاربران و سطح دسترسی ایشان را تغییر دهد.
برای این منظور با کلیک بر روی نشانگر کنار اسم هر کاربر و رفتن به قسمت تغییر نقش ، می توان نقش هر کاربر را تغییر داد.
مدیرسیستم
مدیران سیستم با رنگ قرمز در پنجره کاربران مشخص می گردند و بالاترین سطح دسترسی و مدیریت را در محیط برنامه دارا می باشند.
ارتباط صوتی
محل قرارگیری :
یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در بستر اسکای روم ، ارتباط صوتی می باشد که در قسمت بالای صفحه سمت چپ با علامت مشخص شده قرار گرفته است.
(در حالت بالا میکروفون غیر فعال میباشد)
درصورت تمایل برای برقراری ارتباط صوتی می بایست با کلیک بر روی میکروفون ، آن را فعال کنید .خط سبز زیر علامت میکروفونن نشان از فعال بود میکروفون شماست .
همچنین برای غیرفعال کردن میکروفون می توانید با کلیک دوباره بر روی آیکون میکرفون و یا با کلید سخت افزاری از روی دستگاه و یا میکروفون اکسترنال خود این کار را انجام دهید.
فعال سازی :
پس از ورود به محیط اسکای روم با توجه به نقش خود (اپراتور و یا ارائه دهنده) میتوانید به ازحالات زیر از اسکای روم استفاده نمایید.
توجه داشته باشید که درصورت ورود شما به عنوان کاربر عادی این گزینه برای شما نمایش داده نمی شود.
۱-این گزینه به شما اجازه میدهد که میکروفون خود را فعال کرده و از آن در محیط اسکای روم استفاده نمایید.
۲- با فعال کردن این گزینه اسکای روم مجوز استفاده از میکروفون شمارا خواهد داشت اما میکروفون شما غیرفعال خواهد بود.
توصیه ما فعال کردن میکروفون در زمان ورود به اسکای روم می باشد و در صورتی که تمایل به قطع کردن میکروفون خود داشتید به راحتی با ابزار داخل اتاق ، این کار را انجام دهید.
فعال کردن امکان ارتباط صوتی برای سایر کاربران :
برای فعال کردن میکروفون سایر کاربرها میتوانید همانند شکل زیر از ایکون میکروفون که جلوی اسم هرکاربر قرار داده شده است استفاده نمایید
توجه داشته باشید که برای داشتن این امکان باید دارای دسترسی سطح اپراتور باشید.
لازم به ذکر است که که پس از فعال کردن میکروفون کاربران توسط شما کاربر مورد نظر نیز باید مجوز استفاده از میکروفون دستگاه خود را به اسکای روم بدهد.
نکات مهم:به دلایل زیر ممکن است با کلیک روی دکمه میکروفون، ارتباط صوتی شما برقرار نشود و همچنان میکروفون شما در حالت غیرفعال (خط خورده) باقی بماند:
- مرورگر شما مجوز لازم برای دسترسی به میکروفون شما را نداشته باشد.
- سرعت اینترنت شما کمتر از حد لازم باشد.
- میکروفون شما به صورت سخت افزاری نصب نباشد یا مشکل داشته باشد.
- درایورهای نرم افزاری میکروفون شما نصب نباشد.
- بهتر است هنگامی که قصد صحبت کردن ندارید با کلیک روی دکمه میکروفون آن را غیرفعال کنید (خط خورده) تا ضمن پیشگیری از پخش صدای شما به صورت ناخواسته در اتاق، از مصرف ترافیک خود و افزایش پهنای باند مصرفی سایر کاربران جلوگیری کنید.
- در صورت استفاده از لپ تاپ، تبلت یا تلفن هوشمند می توانید از میکروفون داخلی این دستگاه ها استفاده نمایید.
- کیفیت ارتباط صوتی شما رابطه مستقیم با کیفیت میکروفون شما دارد. از این رو توصیه می کنیم از میکروفون های با کیفیت و یا هندزفری تلفن های همراه معتبر استفاده نمایید.
ارتباط ویدیویی
در صورتی که شما نقش ارایه دهنده یا اپراتور را داشته باشید می توانید از طریق وبکم با سایر کاربران ارتباط دیداری (تصویری) برقرار نمایید. برای این منظور کافیست بر روی دکمه وبکم که در نوار ابزار قرار دارد کلیک کنید تا خطی سبزرنگ زیر آن نمایش داده شود. در این حالت وبکم شما فعال شده و تصویر شما به صورت عمومی در محیط اتاق برای تمامی کاربران پخش می گردد. در پنجره کاربران، مقابل نام کاربرانی که وبکم آن ها فعال است یک آیکون ویدیو نمایش داده می شود. با کلیک مجدد روی آیکون وبکم می توانید آن را متوقف کنید.
در صورتی که این دکمه در نوار ابزار شما وجود ندارد، نقش شما کاربر عادی بوده و می بایست از طریق بخش گفتگو درخواست خود را برای فعالسازی میکروفون به اپراتور اعلام نمایید.
نکات مهم:
به دلایل زیر ممکن است با کلیک روی دکمه وبکم، ارتباط تصویری شما برقرار نشود و همچنان وبکم شما در حالت غیرفعال باقی بماند:
- مرورگر شما مجوز لازم برای دسترسی به وبکم شما را نداشته باشد.
- سرعت اینترنت شما کمتر از حد لازم باشد.
- وبکم شما به صورت سخت افزاری نصب نباشد یا مشکل داشته باشد.
- درایورهای نرم افزاری وبکم شما نصب نباشد.
- با توجه به اینکه ارتباط تصویری نیازمند اینترنت پرسرعت تری می باشد، بهتر است در موارد غیرضروری تصویر خود را قطع کنید تا از مصرف ترافیک خود و افزایش پهنای باند مصرفی سایر کاربران جلوگیری نمایید.
- در صورت استفاده از لپ تاپ، تبلت یا تلفن هوشمند می توانید از وبکم داخلی این دستگاه ها استفاده نمایید.
- کیفیت ارتباط تصویری شما رابطه مستقیم با کیفیت وبکم شما دارد. از این رو توصیه می کنیم از وبکم های جانبی استفاده نمایید.
مدیریت فایلها
طبق تصویر زیر برای مشاهده پنجره “مدیریت فایل ” : ۱-بر روی دگمه مدیریت فایل درقسمت نوار ابزار ها کلیک کنید ۲-دراین قسمت پنجره مدیریت فایل را مشاهده می کنید که شامل دگمه های زیر است :
حذف
ویرایش : ویرایش عنوان و فعال کردن قابلیت دانلود برای سایر کاربران
دانلود : ذخیره فایل بر روی سیستم شخصی شما
پیش نمایش : مشاهده پیش نمایش فایل انتخابی
پخش : پخش در اتاق بصورت عمومی
تازه سازی : این دگمه با کادر زردرنگ نمایش داده شده است ، زمانی که فایلی را از پنل مدیریت خود آپلود می کنید ، بافشردن این دگمه عمل تازه سازی لیست فایل ها انجام شده و فایل مورد نظر شما نمایش داده می شود.
بارگذاری فایل از داخل اتاق
برای بارگذاری فایل جدید ابتدا وارد اتاق مورد نظر شده و سپس :
۱-روی دکمه “فایل ها” کلیک نمایید.
۲- در پنجره باز شده روی سربرگ “آپلود فایل” کلیک نمایید تا فرم مربوطه نمایش داده شود ، سپس نوع فایل مورد نظر خودرا انتخاب کنید.
گزینه های آپلود شامل موارد زیر می شود:
اسلاید : فایل های pdf , ppt , pptx , png , jpg , jpeg , zip ,odp جهت ارایه محتوا
صدا : فایل های صوتی با فرمت mp3, wav
ویدیو : فایل های تصویری با فرمت mp4, webm, ogg
متفرقه : فایل هایی که فقط برای دانلود از سوی کاربران پیش بینی شده است
نمایش فایل از طریق آدرس اینترنتی
درصورتی که فایل مورد نظر شما (که بصورت فیلم ،صدا و یا عکس می باشد)دارای حجمی بالا بوده و یا بصورتیست که نمی توانید آنرا در اتاق بارگذاری کنید ، می توانید آدرس اینترنتی آن را دراین قسمت وارد کنید و مستقیما در اتاق نمایش دهید.توجه کنید که آدرس مورد نظر نباید با پسوند html. و یا پسوند صفحات وب در این قسمت قرار داده شوند.بایستی آدرس مستقیم فایل مورد نظر در این قسمت وارد شود.
مراحل نمایش فایل بصورت زیر می باشد: ۱-باکلیک برروی سربرگ آدرس اینترنتی پنجره آدرس نمایش داده می شود ۲-آدرس مستقیم فایل خود را طبق توضیحات بالا در این قسمت وارد کنید ۳-فرمت فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید
وایت برد
محل قرار گیری و فعال کردن
در صورتی که شما نقش ارایه دهنده یا اپراتور را داشته باشید می توانید برای ارایه محتوای نوشتاری با استفاده از قلم نوری از ابزار وایت برد استفاده کنید. برای این منظور در محیط برنامه کافی است روی آیکون مربوطه در نوار ابزار کلیک نمایید. بهتر است در این حالت ابزارهای اشتراک دسکتاپ و نمایش اسلاید غیرفعال باشند تا محیط بیشتری برای استفاده از وایت برد را در اختیار داشته باشید. در ستون سمت چپ ابزار وایت برد، لیست ابزارها و امکانات فراهم شده نمایش داده شده اند.
۱-در این قسمت ابزار های تخته وایت برد که شامل قلم – مارکر – اشکال هندسی – نوشته و حذف کردن و برخی ابزارهایی که مربوط به تنظیم صفحه میباشند در اختیار شما قرار گرفته اند . بسته به موضوع رویداد شما ، میتوانید از هرکدام از ابزار های اشاره شده استفاده نمایید.به عنوان مثال ابزار نوشته امکانی است برای قرار دادن متن دلخواه و ابزار حذف برای پاک کردن خط و یا نوشته مورد نظر.
۲-تنظیمات مربوط به ابزار های تخته در این قسمت نمایش داده شده اند که با کلیک بر روی هر ابزار تنظیمات متفاوتی در این قسمت بسته به ابزار ، نمایش داده می شود.به عنوان مثال برای ابزار قلم ، اندازه قلم و رنگ آن و برای ابزار نوشته ، فونت وسایر امکانات نوشتاری از موارد نمایشی در این قسمت هستند.
۳-در این قسمت تخته اصلی قرار دارد و شما میتوانید بسته به نیاز خود به ارایه محتوا بپردازید . تغییرات اعمالی شما بر روی تخته برای همه کاربران نمایش داده می شود.استفاده از تخته های متعدد برای ارایه مطلب امری ایده آل است.
۴-“منوی” تخته در این قسمت نمایش داده شده است . این منو شامل گزینه های مختلفی میباشد که در زیر به آنها اشاره شده است..
- افزودن تخته جدید: افزودن تخته های جدید برای ارایه مطالب بصورت جداگانه
- پاک کردن تخته: پاک شدن کل تخته بدون نیاز به ابزار حذف
- انتخاب رنگ زمینه: در این قسمت رنگ پس زمینه هر تخته را میتوانید جداگانه انتخاب نمایید
- نمایش نشانگر موس
- قابل دانلود: قابلیت دانلود تخته مورد نظر را برای سایر کاربران فعال یا غیر فعال میشود
- ذخیره: تخته مورد نظر بر روی دستگاه شما بصورت فایل ذخیره میگردد این گزینه مکمل گزینه بعدی (بازیابی)میباشد بدین صورت که مدرس میتواند تمام محتوای تخته خود را ذخیره کرده و در جلسه بعدی همان محتوا را دوباره بازیابی و استفاده نماید
- بازیابی: پس از ذخیره با این گزینه میتوانید تخته مورد نظر خودرا از روی دستگاه شخصی خودتان در محیط اسکای روم بازیابی نمایید
- دانلود: دانلود تخته بصورت تکی و چندتایی در قالب عکس و با فرمت PNG
- بستن
۵-به منظور جابجا شدن بین تخته ها و یا حذف کردن تخته مورد نظر از این ابزار استفاده می شود.همچنین می توانید تخته جدیدی را نیز از این قسمت به تخته های خود اضافه نمایید.
اشتراک صفحه
اگر شما نقش ارایهدهنده یا اپراتور را داشته باشید میتوانید تصویر صفحه دسکتاپ خود را برای سایر کاربران حاضر در اتاق به اشتراک بگذارید. به اشتراکگذاری صفحه با استفاده از مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و بر روی سیستمعاملهای ویندوز، لینوکس و macOS امکانپذیر است. اندروید و iOS در حال حاضر از این امکان پشتیبانی نمیکنند.
با کلیک روی دگمه “اشتراک صفحه” پنجره جدیدی به شما نمایش داده میشود. در این پنجره ۲ سربرگ وجود دارد. با انتخاب تنها گزینه موجود در سربرگ اول تمام دسکتاپ شما به اشتراک گذاشته می شود و سایر کاربران شاهد تمامی فعالیت های شما بر روی رایانهتان خواهند بود. برای آغاز اشتراکگذاری روی دکمه “Share” کلیک کنید.
در این حالت چنانچه بعد از به اشتراکگذاری به صفحه اسکایروم بازگردید، تصویر به صورت تودرتو، که اصطلاحا به آن اکوی تصویر گفته میشود، دیده میشود. این حالت اشکالی را در ارایه شما به وجود نخواهد آورد و درصورتی که به صفحه مورد نظر (غیر از صفحه اسکایروم) برگردید این حالت برای کاربران رفع خواهد شد.
همچنین میتوانید برای رفع این حالت از قسمت منوی اتاق بر روی تنظیمات کلیک کنید و در سربرگ عمومی گزینه «جلوگیری از اکوی تصویر دسکتاپ» را فعال کنید.
در سربرگ دوم لیست پنجرههای فعال نمایش داده شده است. دقت داشته باشید برنامههایی که در حالت minimize باشند در این لیست نمایش داده نمیشوند. با انتخاب هر یک از پنجرههای نمایش داده شده در این لیست، تنها تصویر همان برنامه به اشتراک گذاشته می شود و کاربران نمی توانند سایر فعالیتهای شما را در محیط سیستمعامل ببینند. به عنوان مثال اگر تنها یک صفحه PDF را از این طرق به اشتراک بگذارید، کاربران تنها تصویر همان پنجره را مشاهده خواهند کرد در حالی که شما می توانید در رایانه خود با سایر برنامهها کار کنید. پس از انتخاب پنجره مورد نظر بر روی دکمه “Share” کلیک کنید تا اشتراکگذاری تصویر آغاز شود.
ا کلیک دوباره روی آیکون اشتراک صفحه میتوانید آن را متوقف کنید.
نکات مهم:
- سرعت آپلود اینترنت شما برای به اشتراکگذاری صفحه میبایست بیش از 300kb/s باشد
- برای به اشتراکگذاری فایلهای پاورپوینت در حالت اسلاید (تمام صفحه) باید از حالت اشتراک تمام صفحه استفاده کنید.
- اشتراک صفحه بر روی گوشی موبایل و تبلت قابل استفاده نیست.
ویدیوهای آموزشی
کمی دربارهی ما
تخصص دیجیتال مارکتینگ با ما! از بهینهسازی سایت و تبلیغات آنلاین تا مدیریت رسانههای اجتماعی، ما تمامی ابزارهای لازم برای رسیدن به موفقیت در دنیای دیجیتال را در اختیار شما قرار میدهیم. به تهران ادمینز بپیوندید و تجربهای پویا از بازاریابی دیجیتال را تجربه کنید.
از ما بپرسید
با ما ارتباط برقرار کنید. اگر محصول، ایده یا کسب و کاری دارید که می تواند پرمخاطب باشد اما نتوانسته اید در حد انتظارتان مشتری جلب کنید، کافیست زمینه کسب کارتان را به ما بگویید تا شما را شگفت زده کنیم.